Związany jest on z nowelizacją ustawy śmieciowej, która weszła w życie z dniem 01.07.2013 r. i wprowadziła wiele kontrowersyjnych zmian. Przede wszystkim, wywozem śmieci przestały zajmować się firmy wybrane przez zarządy, a obowiązki te przejęły firmy wyłonione przez gminy w drodze przetargu. Indywidualne umowy na wywóz śmieci zostały zastąpione deklaracjami, które muszą składać zarządy ROD do urzędów gmin. Zasady wywozu śmieci ustalane są „odgórnie” przez gminy, które narzucając częstotliwość wywozu odpadów, gabaryty pojemników i stawki, często nie liczą się z potrzebami ROD i działkowców. Powyższe zmiany, wprowadzone nowelizacją ustawy śmieciowej wywołały wzrost opłat za wywóz śmieci nawet o 300 – 400 %. W związku z tymi problemami, a zwłaszcza wprowadzeniem od dnia  01.02.2015 r. ryczałtowej opłaty za wywóz śmieci, KR PZD postanowiła zbadać wymiar tego problemu, ustalić jego skutki finansowe oraz atmosferę w ogrodach. Wyniki badania zostaną przedstawione na posiedzeniu Prezydium KR PZD oraz KR PZD i posłużą wypracowaniu niezbędnych działań PZD, mających na celu spowodowanie ustalania przez rady miasta/gmin opłat za śmieci adekwatnych do ilości śmieci faktycznie wytwarzanych na terenie ROD.
Szanowni Państwo – działkowcy Ogrodu ASTER: z własnego doświadczenia wiem, że ilości zużywanych tzw. śmieci (butelek plastikowych, opakowań po produktach spożywczych itp.) można bez problemu umieścić w bardzo tanich workach plastikowych i własnym środkiem transportu wywieźć do pojemników na śmieci umieszczonych w lokalizacjach osiedlowych, za których korzystanie płacimy w tzw. składnikach czynszu. Jaki jest sens drugi raz wydawać pieniądze gminie, która na tym chce załatać swoje braki budżetowe. Bądźmy rozsądni – nie marnujmy swoich pieniędzy. Niech ich przeznaczenie zostanie wykorzystane dla dobra naszego Ogrodu – dziękuję za uwagę Ryszard Bajorski.
Działkowiec, czerwiec 2016 nr 6(790)